Undvik vanliga misstag: Experttips för effektiv hantering av ett dödsbo

De fem största problemen vid hantering av ett dödsbo är? 

- vi hjälper dig! DödsboStockholm.nu


Med lång erfarenhet och professionalism är ViktorJ AB det företag du kan lita på när det kommer till att ta hand om ett dödsbo. Oavsett om du behöver hjälp med tömning, städning eller auktion av dödsboet, så finns vi här för dig. Vårt team av experter på ViktorJ AB har över 10 års erfarenhet av att hantera dödsbo i Stockholm

Vi erbjuder kostnadsfri värdering av dödsboets egendom och kan även köpa upp dödsbon eller hjälpa till med försäljning på auktion.

Vid tömning av dödsboet tar vi hand om sortering, återvinning och skänkning av föremål som inte kan säljas. Dessutom kan vi rekommendera bra juristbyråer för bouppteckning, förvaltning och arvsskifte samt hjälpa dig välja rätt begravningsbyrå. Vi ser fram emot att hjälpa dig».

Om du har ytterligare frågor eller om det finns något mer jag kan hjälpa dig med, är du välkommen att fråga.


Om oss & vår konsultation - ViktorJ AB.

Att städa ut och tömma dödsbon är inte detsamma som att städa ut och tömma en lägenhet vid ett lägenhetsbyte eller bostadsförsäljning. Att som anhörig städa ut efter en närstående som har avlidit är både fysiskt och emotionellt påfrestande. Dödsbo Stockholm - Tömning och dödsbostädning

Tack vare vår långa erfarenhet (Startades år 2013) och serviceinriktade medarbetare kan vi erbjuda helhetslöningar eller enskilda tjänster för anhöriga som behöver hjälp med dödsbotömning. Vi ser inte bara till att flytta ut möbler och bohag, utan kan också forsla bort och städa rent bostaden.

Till oss kan du vända dig om du är privatperson som behöver hjälp att tömma dödsbo efter en anhörig, men även du som fastighetsägare kan ha användning av våra tjänster. 

Vi ser till att ge er en helhetslösning som är skräddarsydd efter era behov. På så sätt behöver du inte oroa dig för att behöva förklara eller gå igenom din bokning flera gånger. Skulle det vara så att något behöver åtgärdas ser vi till att lösa detta på en gång.
Läs mer om oss på allabolag.se: https://www.allabolag.se/5569524480/viktorj-ab

Kontaktuppgifter: 
Orgnr: 556952-4480, ViktorJ AB
Adress: Strindbergsgatan 35, 115 31 Stockholm
Telefon: +46 (0)73-9720488
Snabbt Prisförslag

Våra behörigheter:

  • Avfallshantering
  • Trygga lyft

 

Innehållsförteckning:

1. Arvskifte:
2. Förvaltning av dödsboet:
3. Bouppteckning:
4. Skattefrågor:
5. Oenighet bland dödsbodelägarna

 

1. Arvskifte - skulder vid dödsbouppdelning:

Ett viktigt problem är att genomföra arvskifte, vilket innebär att tillgångar och skulder i dödsboet fördelas mellan dödsbodelägarna. Arvskifte sker efter att eventuella skulder är betalda och bodelning har gjorts. 

Det är en process där det krävs att en bouppteckning görs och registreras. Dödsbodelägarna behöver använda en fördelningsblankett för arvskifte och underteckna den tillsammans.

Källa: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/ekonomitips/familjeekonomi/dodsbo/


Här är fem viktiga saker att veta om en arvskifteshandling:

1. En arvskifteshandling är ett skriftligt dokument där det framgår hur arvet fördelas konkret mellan dödsbodelägarna.
2. Arvskifteshandlingen behöver inte följa någon specifik blankett eller mall. Dödsbodelägarna är fria att upprätta arvskifteshandlingen som de önskar, så länge de tar hänsyn till lagens regler och tvingande bestämmelser i ärvdabalken.
3. När dödsbodelägarna är överens om arvskiftet ska alla parter signera arvskifteshandlingen.
4. Det krävs ingen arvskifteshandling om det endast finns en dödsbodelägare.
5. Om alla dödsbodelägare är överens kan en annan fördelning av arvet bli aktuell, till exempel av praktiska skäl. Det är viktigt att noga dokumentera överenskommelsen i arvskifteshandlingen för att undvika framtida konflikter.

 

Ett viktigt problem inom arv och dödsbon är genomförandet av arvskifte. Arvskifte är processen där tillgångar och skulder i ett dödsbo fördelas mellan dödsbodelägarna efter att eventuella skulder har betalats och bodelning har genomförts. För att utföra arvskifte krävs att en bouppteckning upprättas och registreras. Skatteverket förklarar att när dödsbodelägarna skiftar boet kallas det arvskifte.

Arvskifte är ett avtal mellan delägarna om hur tillgångarna ska fördelas. Det avtal som upprättas, vanligen kallat arvskifteshandlingen, behöver inte skickas in till Skatteverket . I fall där det endast finns en delägare i dödsboet, till exempel en efterlevande make, maka eller registrerad partner, övergår tillgångarna från dödsboet till den enskilde när bouppteckningen registreras hos Skatteverket. Dock är det viktigt att vissa tillgångar registreras på den enskilde delägaren genom en överföring av tillgångarna .

För att underlätta arv i internationella situationer kan Skatteverket sedan den 17 augusti 2015 utfärda ett europeiskt arvsintyg för arv efter personer som avlidit från och med den datumet. När det gäller arvskifte och dödsbodelägare kan det vara till hjälp att vända sig till en specialistgrupp som Swedbank erbjuder, kallad Arvskiftesgruppen. Vid arvskifte är det viktigt att följa vissa steg. För det första ska bouppteckningen vara registrerad hos Skatteverket.

Om enbart en dödsboanmälan har gjorts, ska en vidimerad kopia av denna skickas istället, då denna inte registreras hos Skatteverket . För att genomföra arvskifte hos Swedbank behöver man fylla i och underteckna blanketten «Fördelning för utbetalning av arv». 

Om någon av dödsbodelägarna är omyndig eller företräds av förvaltare/god man måste en skriftlig arvskifteshandling upprättas och godkännas av överförmyndaren i den kommun där dödsbodelägaren bor . Det är även viktigt att notera att samtliga mottagarkonton vid utbetalning av arv måste tillhöra dödsbodelägarna.

 


2. Förvaltning av dödsboet:

Dödsbodelägarna är ansvariga för att sköta dödsboet och fatta beslut om det gemensamt. Det kan uppstå svårigheter om dödsbodelägarna inte kan komma överens om hur förvaltningen och avvecklingen av dödsboet ska utföras.

Källa: https://lavendla.se/juridik/familjeratt/vad-ar-ett-dodsbo/ 

När det gäller förvaltning av ett dödsbo kan det uppstå problem och utmaningar som behöver hanteras av dödsbodelägarna. Dödsbodelägarna är ansvariga för att sköta dödsboet och fatta beslut gemensamt.

Ibland kan det uppstå svårigheter om dödsbodelägarna inte kan komma överens om hur förvaltningen och avvecklingen av dödsboet ska genomföras. När en person avlider är det de efterlevande som ska ta hand om dödsboet, vilket inkluderar den avlidnes tillgångar och skulder. För att förvalta dödsboet gemensamt och genomföra en bouppteckning kan dödsbodelägarna behöva samarbeta och fatta beslut tillsammans. Bouppteckningen är en dokumentation av dödsboets tillgångar och skulder och ska upprättas senast tre månader efter dödsfallet.

I vissa fall kan en bodelning vara nödvändig för att bestämma fördelningen av tillgångar vid arv. Om dödsbodelägarna inte kan komma överens om bodelningen kan en boutredningsman utses av tingsrätten för att genomföra den. Boutredningsmannen tar över de flesta av dödsbodelägarnas gemensamma uppgifter och underlättar förvaltningen av dödsboet . När det gäller förvaltning av ett dödsbo kan det vara en komplex process som innefattar olika ekonomiska och juridiska moment.

Vid avvecklingen av dödsboet kan det även vara nödvändigt att sälja bostaden och värdera andra tillgångar. Vid förvaltningen av ett dödsbo kan det vara möjligt att ge fullmakt till någon annan att företräda en under bouppteckningsförrättningen. Om det finns fler än en dödsbodelägare i dödsboet bör ett arvskifte enligt lag genomföras. 

Som förvaltare av dödsboet kan man behöva sköta dessa ärenden och det kan vara nödvändigt att ta kontakt med banken och följa deras instruktioner.


3. Bouppteckning vid dödsbo: 

En viktig del av att hantera ett dödsbo är att göra en bouppteckning. En bouppteckning är en sammanställning av dödsboets tillgångar och skulder. Bouppteckningen måste registreras och används som underlag vid arvskiftet. 

Det är vanligt att människor är osäkra på hur man gör en korrekt bouppteckning och vilka dokument som behövs.

Källa: https://lavendla.se/juridik/familjeratt/vad-ar-ett-dodsbo/

 

Innan du lämnar in bouppteckningen för registrering, kontrollera följande:

  • Att alla dödsbodelägare/efterarvingar har kallats till förrättningen eller var närvarande vid den. (Se broschyr sid 4 och 7 om kallelse till bouppteckning.)
  • Att rätt ruta är ikryssad; Personlig närvaro/Närvaro genom fullmakt eller genom beslut av överförmyndare/Kallelsebevis.
  • Att den avlidnas namn, personnummer, bostadsadress och dödsdag är ifyllda.
  • Att ett av följande alternativ är valt, dödsbodelägare eller efterarvinge. Om personen är en övrig kallad person kryssar du inte i något av alternativen.
  • Att släktskapet är ifyllt.
  • Att det framgår vem som är Ingivare/Kontaktperson och kontaktuppgifter.
  • Att den avlidnas (och efterlevande makas) samtliga tillgångar och skulder anges per dödsdagen.
  • Att den avlidnas försäkringar där det finns förmånstagare endast redovisas under övriga upplysningar.
  • Att förrättningsdatumet är ifyllt.
  • Att bouppgivaren har skrivit under.
  • Att de två förrättningsmännen har skrivit under. (Dödsbodelägare eller efterarvinge får inte vara förrättningsman.)

Glöm inte att bifoga bestyrkta kopior av eventuella:

  • Testamenten
  • Fullmakter
  • Kallelsebevis (en skriftlig bekräftelse på kallelsen)
  • Begäran om bodelning av efterlevande sambo
  • Överlåtelser av arv (arvsavståenden, arvsavsägelser, se broschyr sid 13)
  • Makas begäran om jämkning enligt 12:2 ÄktB (om makan inte är bouppgivare)
  • Andra relevanta handlingar med underskrift.
  • Skicka in bouppteckningen i original och bestyrkt kopia.


Bifoga gärna bouppteckning efter tidigare avlidne make om registrering av den skett tidigare än den 1 juli 2001.

Skicka följande handlingar i kopia:

  • Registrerat äktenskapsförord
  • Förordnande om god man eller förvaltare
  • Förordnande om boutredningsman
  • Kallelsebevis (postens kvitto på rekommenderat brev).
    För referens kan du hitta information om bouppteckning på Skatteverkets webbplats [Länk] och även på andra webbplatser som Verahill [Länk]  och Efterlevanderegistret [Länk] .


4. Skattefrågor vid dödsbo:

När ett dödsbo äger fastighet eller bostadsrätt som ska säljas, är det viktigt att ha ett särskilt konto för att hantera försäljningslikviden och eventuella skattefrågor. Efter dödsfallet tar dödsboet över den avlidnes skattekonto, och eventuellt över- eller underskott ligger kvar på kontot och ränta beräknas som vanligt. 

Ett dödsbo ska deklarera för året efter dödsfallet om det har haft inkomst av tjänst, kapital eller näringsverksamhet på 100 kronor eller mer, eller om det ägde en eller flera fastigheter den 1 januari inkomståret. För att få exakt och uppdaterad information är det rekommenderat att kontakta Skatteverket eller besöka deras officiella webbplats för att få den senaste informationen om skattefrågor vid hantering av ett dödsbo.
Källa: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/bank/ekonomitips/familjeekonomi/dodsbo/


Vid hantering av skattefrågor vid ett dödsbo är det viktigt att vara medveten om att det kan finnas olika regler och processer som måste följas. För att få exakt och uppdaterad information är det rekommenderat att kontakta Skatteverket eller besöka deras officiella webbplats för att få den senaste informationen om skattefrågor vid hantering av ett dödsbo.
Källa: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/deklareraforettdodsbo/dodsboetsskattekonto.4.361dc8c15312eff6fd236d5.html

 

5. Oenighet bland dödsbodelägarna:

En vanlig utmaning är när dödsbodelägarna inte kan komma överens om olika aspekter av dödsboets hantering. När dödsboet förvaltas av dödsbodelägarna måste de vara överens om de åtgärder som vidtas. Ibland kan detta vara problematiskt på grund av dödsboets omfattning eller på grund av att dödsbodelägarna inte kan komma överens. Om dödsbodelägarna inte kan enas om olika aspekter av dödsboets hantering, kan en boutredningsman utses. Skatteverkets rättsliga vägledning.

Länk: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.8/340698.html

Boutredningsmannen har som uppgift att försöka ena dödsbodelägarna och lösa tvister som kan uppstå. Om dödsbodelägarna inte kan komma överens om fördelningen av tillgångar i dödsboet kan var och en av delägarna ansöka hos tingsrätten om förordnande av en skiftesman. Skiftesmannen har som uppgift att försöka ena delägarna och tar ställning till frågor som delägarna inte kan komma överens om, såsom värdering av egendom och vilken egendom som ska ingå i skiftet.

När det finns oenighet bland dödsbodelägarna om olika aspekter av dödsboets hantering kan det vara till hjälp att utse en boutredningsman. Boutredningsmannen har som uppgift att försöka ena dödsbodelägarna och lösa eventuella tvister som kan uppstå. Dessutom kan var och en av delägarna ansöka hos tingsrätten om förordnande av en skiftesman om de inte kan komma överens om fördelningen av tillgångarna i dödsboet. Skiftesmannen tar då ställning till frågor som delägarna inte kan enas om, såsom värdering av egendom och vilken egendom som ska ingå i skiftet.

Det är viktigt att notera att dödsbodelägare är de personer som har rätt till arv på grund av lag eller testamente. Det kan inkludera efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare. Om det inte finns någon annan som har rätt till arvet, blir Allmänna Arvsfonden dödsbodelägare [2].

Som dödsbodelägare har man ett gemensamt ansvar för att sköta dödsboet. Det innebär att man måste utreda dödsboet, se över tillgångar och skulder, upprätta bouppteckning och delta i arvsfördelningen. Dessutom kan det vara nödvändigt att göra en bodelning för att bestämma vilken egendom som ska fördelas vid arv. Om dödsbodelägarna inte kan komma överens om åtgärderna som vidtas för att sköta dödsboet, kan en boutredningsman utses [3].

Det är viktigt att alltid rådgöra med juridisk expertis eller kontakta relevant myndighet för att få korrekt och uppdaterad information om att följa Googles riktlinjer och tillämpliga lagar och författningar.

 


Här är fem tips som du kan göra själv inför ett dödsbo för att förenkla:

1) Beställ ett dödsfallsintyg: En av de första sakerna du bör göra är att beställa ett dödsfallsintyg från Skatteverket. Dödsfallsintyget är viktigt att kunna visa upp vid hanteringen av olika ärenden för dödsboet. Du behöver inte skicka det någonstans, eftersom myndigheter, kommuner, banker och försäkringsbolag automatiskt får information om dödsfallet [1].

2) Betala dödsboets räkningar: Räkningar som den avlidne redan har registrerat på sin internetbank betalas automatiskt. Du kan även använda tjänsten "Betalningsuppdrag dödsbo" för att portofritt skicka dödsboets räkningar till SEB och få hjälp med betalningen upp till 12 månader efter dödsfallet.

3) Skaffa fullmakt om ni är flera dödsbodelägare: Om det finns flera dödsbodelägare och ni vill kunna hantera andra banktjänster för dödsboet, som att avsluta konton eller handla med värdepapper, behöver ni en fullmakt. SEB tillhandahåller en blankett för fullmakt för dödsbo som kan fyllas i och skrivas ut.

4) Ta reda på om det finns ett testamente: Det finns inget nationellt register för testamenten i Sverige, så det kan vara svårt att veta om den avlidne skrev ett testamente eller inte. Det kan vara värt att leta efter testamentet hemma eller i ett bankfack efter bouppteckningen [1].

5) Samarbeta med övriga dödsbodelägare: Dödsbodelägarna ansvarar tillsammans för skötseln av dödsboet. Det är viktigt att vara överens om vad som ska göras, som att betala räkningar, avsluta autogiron, avsluta konton eller sälja värdepapper. En av dödsbodelägarna kan representera dödsboet vid kontakter med banken, men då krävs en fullmakt från alla övriga dödsbodelägare.

OBS! Kom ihåg att det kan vara till hjälp att söka ytterligare information från tillförlitliga källor eller rådgöra med juridiska experter för att få en mer omfattande vägledning i samband med hantering av dödsbo.

Behöver du hjälp med tömning av ett dödsbo? Kontakta oss!

 

Så här går det till! Vi hjälper dig hela vägen!

1. Kostnadsfritt personligt möte;
Vi träffas på adressen för ett kostnadsfritt personligt möte och värdering av bohaget. Vi samarbetar med Stockholms Auktionsverk och kan erbjuda värdering av bohaget.

2. Offert och order;
Kort efter vårt möte skickas en offert till er. Väljer ni oss som er leverantör skickas en order ut. Ni kan på så sätt känna er trygga med vad vi kommit överens om.

3. Uppdraget utförs;
På avtalad dag och tid kommer vi till bohaget och tömmer och transporterar bort det vi kommit överens om.

4. Transport och magasinering;
Ni kan få hjälp med att transportera saker från bohaget till en annan plats och/eller låta oss magasinera det ni vill spara eller inte orkar gå igenom just nu.

5. Städning och tömning;
Som en sista del i vår helhetslösning kan vår duktiga städpersonal utföra städningen när bohaget är tömt.

”Låt oss vara med hela vägen – Helhet ger trygghet”


Här är sex viktiga frågor och svar om dödsbo:

1) Vilka praktiska åtgärder behöver man vidta när någon avlider?

Svar: När någon avlider finns det flera praktiska åtgärder som behöver vidtas. Det kan inkludera att kontakta en begravningsbyrå, undersöka om det finns ett testamente och en livförsäkring, genomföra en bouppteckning, dela upp arvet och hantera deklarationen för dödsboet. Det är också viktigt att beställa ett dödsfallsintyg från Skatteverket.

Länk: https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/dodsfallsintygmedslaktutredning.4.233f91f71260075abe8800017118.html

2) Vad är arvskifte och när sker det?

Svar: Arvskifte är processen där dödsboets tillgångar delas mellan dödsbodelägarna efter att eventuella skulder har betalats och bodelning har gjorts. Arvskifte sker först när bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket. Det är viktigt att samtliga dödsbodelägare undertecknar en fördelningsblankett eller, om någon är omyndig eller företräds av förvaltare/god man, att en skriftlig arvskifteshandling finns och godkänns av överförmyndaren. Om det finns ett lagakraftvunnet testamente måste en vidimerad kopia av detta skickas in. Om mottagaren av fondandelar eller aktier inte har samma produkt hos Länsförsäkringar Bank måste de öppna ett Fondkonto/ISK via sin internetbank eller besöka ett lokalt bankkontor hos Länsförsäkringar.

3) Vilka dokument behövs vid hantering av ett dödsbo?

Svar: Vid hantering av ett dödsbo kan följande dokument behövas:

  • Dödsfallsintyg: Beställs från Skatteverket och används vid hanteringen av olika ärenden för dödsboet.
  • Bouppteckning: Ett dokument som redovisar dödsboets tillgångar och skulder.
  • Arvskifteshandling: Om det är flera dödsbodelägare behövs en fördelningsblankett eller skriftlig arvskifteshandling som godkänns av överförmyndaren om någon är omyndig eller företräds av förvaltare/god man.
  • Testamente: Om det finns ett testamente måste en vidimerad kopia av detta skickas in.

4) Hur betalar man dödsboets räkningar?

Svar: För att betala dödsboets räkningar kan man använda olika metoder. Nedan finns några vanliga alternativ:

Digital betalning: Många banker erbjuder möjligheten att betala dödsboets löpande räkningar digitalt. Det innebär att man skannar eller fotograferar räkningen och sparar den som en fil på datorn. Sedan loggar man in i bankens digitala tjänst för att betala räkningen. Det är viktigt att notera att vissa banker inte tillåter att betalningar dras från vissa typer av konton, som fondinnehav eller kapitalförsäkringar.

Betaltjänst via kuvert: En annan metod är att betala räkningarna via kuvertgiro. Man skickar in räkningen till banken för betalning. Det är viktigt att se till att det finns tillräckligt med pengar på dödsboets transaktions- eller sparkonto utan bankbok för att täcka betalningen.

Det är viktigt att notera att dödsboet i första hand bör använda tillgångarna på konton för att betala begravningskostnader, kostnader för bouppteckningen och eventuella banklån. Man bör göra en beräkning för att säkerställa att tillgångarna räcker till dessa kostnader innan man betalar andra räkningar. Det är också viktigt att vara medveten om att det finns vissa typer av räkningar som ett dödsbo inte kan betala, till exempel räkningar utställda till efterlevande make/maka, utlägg mot kvitto för insättning på eget konto och betalningar till utlandet.


5) Vilka är de fem viktigaste sakerna att tänka på vid ett dödsbo?

Svar: De fem viktigaste sakerna att tänka på vid ett dödsbo kan variera beroende på situationen, men här är några generella aspekter att beakta:

Begravningskostnader: Först och främst bör man se till att ha tillräckliga medel för att täcka begravningskostnaderna. Det kan vara värdefullt att kontakta begravningsbyråer för att få en uppfattning om kostnaderna och eventuellt planera i förväg.

Bouppteckning: En bouppteckning behöver upprättas för att reda ut dödsboets tillgångar och skulder. Det kan vara klokt att ta hjälp av en jurist eller en begravningsbyrå för att få rätt vägledning och stöd genom processen.

Räkningar och ekonomi: Dödsboets räkningar och ekonomi bör hanteras noggrant. Det inkluderar att betala löpande räkningar och säkerställa att det finns tillräckliga medel för att täcka dem. Det kan vara användbart att kontakta banken och få råd om hur man bäst hanterar dödsboets ekonomi.

Arv och testamenten: Om den avlidne har efterlämnat ett testamente eller om det finns flera arvingar involverade, kan det vara nödvändigt att söka juridisk rådgivning för att reda ut arvsfrågor och fördelning av tillgångar.

Försäkringar och pensioner: Det kan finnas olika typer av försäkringar och pensioner som den avlidne har haft. Det är viktigt att kontakta försäkringsbolag och pensionsinstitut för att informera dem om dödsfallet och för att undersöka eventuella förmåner eller utbetalningar som kan vara tillgängliga.

Dessa är bara några av de viktigaste sakerna att tänka på vid ett dödsbo. Det kan vara en komplex process, och det kan vara till hjälp att få professionell rådgivning och hjälp från jurister, begravningsbyråer eller andra experter på området.

 

6) Kan man använda RUT & ROT-avdrag vid dödsbo?

Ett dödsbo kan få skattereduktion för rot- eller rutarbete, men endast för sådant arbete som har utförts före dödsfallet. Det innebär att om rot- eller rutarbete har genomförts efter dödsfallet kan varken dödsboet eller efterlevande barn få skattereduktion för det arbetet. Detta gäller enligt informationen från Skatteverket

Länk:https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/rotochrutarbete/privatrotochrutarbetefaq/kanettdodsbofaskattereduktionforrotellerrutarbete.5.383cc9f31134f01c98a800016143.html.

Det finns vissa villkor och begränsningar för att kunna få skattereduktion för rot- och rutarbete. För ROT-arbete kan skattereduktionen uppgå till högst 30 procent av den debiterade arbetskostnaden inklusive moms, medan rutavdraget kan vara högst 50 procent av den debiterade arbetskostnaden inklusive moms. Den totala skattereduktionen för både rot- och rutavdrag får inte överstiga 75 000 kronor per person och beskattningsår, och rotavdraget får vara högst 50 000 kronor.

Länk: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.8/2943.html.

 

 

Vilka är de största kostnaderna i ett dödsbo som kan uppstå?


De största kostnaderna i ett dödsbo som kan uppstå efter en avliden person kan variera beroende på olika faktorer. Här är några vanliga kostnader att ta hänsyn till:

Begravningskostnader: En av de största kostnaderna är vanligtvis begravningskostnaderna. Det innefattar kostnader för kista, blommor, ceremoni, gravsten, kremering eller jordbegravning. Det är viktigt att planera och budgetera för dessa kostnader

[Källa:] https://www.nordea.se/privat/liv/familj/vid-dodsfall/betala-dodsboets-rakningar.html.

 

Skulder och lån: Om den avlidna personen hade obetalda skulder eller lån, kan dessa bli en del av dödsboets kostnader. Det kan inkludera bolån, kreditkortsskulder, studielån eller andra lån som måste betalas tillbaka

[Källa:] https://www.swedbank.se/privat/juridiska-tjanster/dodsfall-dodsbo.html.

Arvsskatt: Vid vissa fall kan det finnas arvsskatt som ska betalas av dödsboet innan arvet fördelas till arvingarna. Skatten kan variera beroende på storleken på det ärvda beloppet och släktskapsrelationerna till den avlidna personen. Det är viktigt att konsultera en jurist eller skattekonsult för att få rätt information om arvsskatten

[Källa:]https://www.swedbank.se/privat/juridiska-tjanster/dodsfall-dodsbo.html].

Bouppteckning: En bouppteckning är en handling där dödsboets tillgångar och skulder redovisas. Att upprätta en bouppteckning kan vara en kostnad eftersom det kan kräva hjälp från en jurist eller en bouppteckningsförrättare. Kostnaden för bouppteckningen kan variera beroende på komplexiteten i dödsboet

[Källa:] https://www.swedbank.se/privat/juridiska-tjanster/dodsfall-dodsbo.html.

Det är viktigt att notera att detta är bara några exempel på möjliga kostnader i ett dödsbo. Varje dödsbo är unikt och kostnaderna kan variera beroende på den avlidna personens ekonomiska situation och eventuella särskilda omständigheter. För att få en exakt översikt över kostnaderna i ett specifikt dödsbo rekommenderas det att kontakta en jurist eller en auktoriserad bouppteckningsförrättare för professionell rådgivning

[Källa:]https://www.swedbank.se/privat/juridiska-tjanster/dodsfall-dodsbo.html.

 

 


Fem fördelar att anställa ett företag som sköter dödsbotömning jämfört med att göra det själv:

✔️ Erfarenhet och expertis: Ett företag som specialiserar sig på dödsbotömning har erfarenhet och expertis inom området. De har kunskap om hur man hanterar olika typer av tillgångar, inklusive värdesaker, möbler och andra lösöre. Deras erfarenhet gör att de kan utföra tömningsprocessen smidigt och effektivt.

✔️ Helhetslösning: Att anställa ett företag för dödsbotömning ger dig en helhetslösning för att ta hand om alla aspekter av processen. De kan inte bara tömma och rensa dödsboet, utan även hjälpa till med värdering av tillgångar, bortforsling, städning och eventuellt uppköp av värdesaker. Genom att ha en enda kontaktperson kan du enklare hantera och samordna alla dessa olika tjänster.

✔️ Tidsbesparing: Att göra dödsbotömningen själv kan vara mycket tidskrävande och överväldigande, särskilt när det kommer till att sortera och hantera olika tillgångar. Genom att anställa ett företag kan du spara mycket tid och energi genom att låta dem ta hand om hela processen. Det ger dig möjlighet att fokusera på andra viktiga saker under denna svåra tid.

✔️ Rätt tillstånd och tillgång till resurser: Många företag som specialiserar sig på dödsbotömning har de nödvändiga tillstånden och licenserna för att utföra arbetet. De har också tillgång till resurser och kontakter som kan vara värdefulla vid hantering av olika tillgångar, såsom värdesaker och fastigheter. Genom att anlita ett sådant företag kan du dra nytta av deras rättigheter och resurser.

✔️ Bekvämlighet och minskad stress: Att hantera dödsboet själv kan vara mycket påfrestande och stressande, särskilt när du redan befinner dig i en känslomässigt utmanande situation. Genom att anställa ett företag kan du minska den bördan och låta professionella ta hand om processen. Det ger dig en bekvämare och mindre stressande upplevelse.


Värdering och försäljning:

 

 

 

28 Jun 2023